شبکه نمایش خانگی| درام و فیلمنامه کشدار در سریالهای آبکی/ امیر وفایی: مدیران فرهنگی دوگانه بازی میکنند
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۵۹۲۷
داستانهای سریالهای شبکه خانگی به حدی کش میآیند که «آنچه گذشت» و «آنچه خواهید دید» به فریاد هر قسمت میرسد. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درام و هنر قصه نویسی به مثابه پیریزی فیلم و سریال است. این فیلمنامه قوی و محکم است که میتواند هم مخاطب را جذب کند و هم به عوامل و بازیگران نیروی لازم برای ایفای کار خوب و هنرمندانه بدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه که در سریالهای شبکه نمایش خانگی میبینیم نشان میدهد که در برخی از آنان مانند «دل» آنقدر قصه خستهکننده و دلزننده است که در هر قسمت به سختی یک اتفاق مهم و گره ویژه رخ میدهد. عموم آنها از فراز و نشیب برخوردار نیست و حتی میتوان بعضا یکی در میان و حتی دو تا در میان قسمتهای این سریال را دید بدون اینکه چیزی را از دست بدهیم. آنقدر در ابتدا و انتهای اپیزودهای سریال آنچه گذشت و آنچه خواهیم دید تماشا میکنیم که میتوانیم تمام سریال را با این دو روایت کوتاه ابتدا و انتهای اثر تماشا کنیم.
این معضل نشان میدهد که نویسندگان این دست از آثار شبکه نمایش خانگی اولاً ایده و سوژه جذابی سراغ نداشتند، دوماً پیرنگ اصلی و فرعی جدی به معنای طراحی و ساختار کامل در نظر نداشتند و سوم آنکه ارتباط اجزای قصه با یکدیگر آنقدر دارای شکاف است که برای مرتبط کردن آنها با یکدیگر و بدست آوردن انسجام دچار سردرگمی به عنوان یکی از اصلیترین عوارض داستاننویسی شده است.
آنقدر این موضوع فاجعه است که بازی بازیگران خوب و توانمند آن دیده نمیشود چون دیالوگ و حرکت خاصی قرار نیست بکنند، آنها فقط نظارهگر اتفاقات ساده و معمولی مانند غذا خوردن، پیادهروی، ماشین سواری، امضا کردن اوراق و شمردن اسکانس و گریهکردن برای عشقشانند.
اما نکته قابل ذکر و مهم این است که چرا باید چنین سریالی و امثال آن دارای هزینههای هنگفت حتی در بخش نویسندگی و فیلمنامه نویسی داشته باشد. طبق مصوباتی که کانون فیلمنامه نویسان دارند دستمزد نویسندگی برای هر قسمت در شبکه نمایش خانگی بین 10 تا 30 میلیون تومان است. رقمی که البته سقف آن را امثال پیمان قاسمخانی برای «هیولا» گرفتند که البته از نظر قدرت داستان و فیلمنامه قابل مقایسه با دل نیست. با این حساب اگر متوسط 15 میلیون تومان برای هر قسمت از سریالی مانند دل در نظر بگیریم تا اینجای کار تقریباً 300 میلیون تومان کسب کردند. آیا این رقم برای داستانی به این کسالتباری منصفانه است؟
رضا مقصودی: بین هزینههای تولیدی فیلم باید تناسب وجود داشته باشدبه این ترتیب شاید لازم باشد تا شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان نسبت به این موضوع کمی حساس شود تا ضمن نقد و بررسی چرایی ضعف فیلمنامه در این آثار به فکر تقویت و فیلترینگی برای انتخاب نویسندگان سریالهای شبکه نمایش خانگی باشد تا رونق به دنیای قصه و درام در شبکه نمایش خانگی برگردد.
در این خصوص امیروفایی نویسنده طنز تلویزویون و شبکه نمایش خانگی معتقد است که تا زمانی که سیاستگذاری درستی برای این حوزه طراحی نشود اوضاع به همین روال است. واقعیت این است که نمیتوان تنها کارگردان و نویسنده سریالها را مقصر دانست. در ابتدا این مدیران فرهنگیند که باید تصمیمات درست بگیرند. زمانی که یکسری محدودیت و حساسیتهای بیمورد را در تلویزیون درنظر بگیریم و بعد عدم آن محدودیتها را در شبکه نمایش خانگی اجرا کنیم تا مخاطبی که مثلاً فلان آهنگ را که در تلویزیون نمیشنود در شبکه نمایش خانگی گوش کند، با چنین شرایطی روبرو میشویم که در آن با سریالهای عاشقانه آبکی 50 قسمتی روبرو میشویم.
وی در ادامه میگوید که «چیزی که جالب است این است که برخی از همان مدیران تلویزونی در شبکه نمایش خانگی نیز حضور دارند و همان محدودیتهایی را که در تلویزیون ایجاد میکنند در شبکه نمایش برمیدارند. زمانی که مدیر ما برایش مهم نباشد که چه چیزی در منازل مردم پخش شود نتیجه این میشود که نویسندهای که مثل هر فرد دیگر پول درآوردن را دوست دارد با قبول کار ساده و معمولی پول خوبی به جیب بزند. اینگونه است که سلیقه مردم در امر فیلم و سریال خراب میشود و به جای تماشای آثار خوب و سالم و جذاب کارهای سطحی را میبیند».
نویسنده «شوخی کردم» و «عطسه» در پایان اشاره کرد که «زمانی که دغدغه مدیر ما و اولیت او کار خوب برای مردم باشد میتوان به فیلمنامههایی امیدوار بود که جذاب و دارای قلاب برای مخاطب باشد؛ وقتی که تصمیمساز حوزه فرهنگی ما کار ضعیف را دید و یقه کارگردان را گرفت که چرا کاری به این بدی ساختی آن وقت جای نویسنده و کارگردانهای سطحی با قوی جابجا میشود.»
البته مطالب فوق به معنای سلب مسئولیت از هیچ نویسنده و کارگردانی نیست اما بدون شک حوزه شبکه نمایش خانگی زمانی به قدرت و جدیت فوق میرسد که وزارت فرهنگ و در پیشانی آن سازمان سینمایی اهتمام و نظارت دقیقی نه تنها از نظر فرهنگی و محتوایی بلکه از نظر فنی و کیفی بر آثار این حوزه داشته باشد.
امروز صف دانلود سریالهای خارجی از هر وقت دیگری ترافیک بیشتری دارد، چه در VODهای داخلی و چه در سایتهای دانلود غیر رسمی. این موضوع نشان دهنده آن است که عطش جوان ایرانی برای سرگرمی خوب و جذاب از طریق این سریالها فراهم شده است اما سریالهای داخلی ما با وجود هزینه فراوان از جذابیت و کیفیت لازم برخوردار نیست.
انتهای پیام/
R1544/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تلویزیون شبکه نمایش خانگیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تلویزیون شبکه نمایش خانگی تلویزیون شبکه نمایش خانگی شبکه نمایش خانگی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کارگردانها مشغول ساخت سریال هستند؟
آفتابنیوز :
این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند. سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی، چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده، اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا